De tien avatars van Lord Vishnu
Inleiding
Vishnu is een god in de hindoeïstische mythologie. Er zijn drie hoofdgoden, de zogenaamde Trimurti. Brahma is de schepper, Vishnu de instandhouder en Shiva de vernietiger. De vrouw van Vishnu heet Lakshmi.
Vishnu heeft verschillende verschijningsvormen. Als er een crisis in de wereld is, kiest hij de verschijningsvorm die de situatie vereist. Vaak kiest Vishnu voor een verschijningsvorm half mens – half dier. Zo’n verschijningsvorm noemen we Avatar.
In dit artikel bespreek ik ik de tien meest bekende avatars. Rama, de held van Ramayana, is een van de avatars.
1. Matsya
Matsya was de vis-avatar van Vishnu. Een demon die Hayagriva heette, stal de heilige geschriften, Veda’s en verborg ze in zee. Vishnu daalde toen af naar de aarde als de vis Matsya. Koning Manu vond de vis. De vis vertelde Manu dat de wereld vernietigd zou worden door een zondvloed en gaf Manu de opdracht een boot te bouwen. Matsya hielp Manu om levende wezens en de zaden van de wereld te redden. Matsya versloeg Hayagriva en legde de Veda’s in de boot. Toen de zondvloed kwam bracht Matsya Manu met de boot naar de toppen van de Himalaya. Matsya schonk Manu toen een vrouw en samen werden ze de stamouders van de mensheid.
2. Kurma
Kurma was de reuzen-schildpad-avatar van Vishnu. Door de zondvloed waren kostbare voorwerpen verloren gegaan in de oceaan. Deze moesten worden teruggevonden, vooral het vat nectar Amrita. Deze nectar maakte goden onsterfelijk. De goden bepaalden dat er maar één manier was om het vat nectar terug te vinden: de kosmische melkoceaan karnen. De goden en de demonen (waaronder Ravana) karnden samen de oceaan van melk zodat ze de Amrita konden terugvinden. Ze hadden een touw en een karnstok nodig, evenals een middel om de karnstok vast te zetten op de oceaanbodem. De grote slang Vasuki was het touw en de berg Mandara fungeerde als karnstok. Vishnu veranderde in de reusachtige schildpad Kurma en nam de berg op zijn rug. Het karnen was een groot succes en bracht de meeste voorwerpen naar boven, waaronder het vat nectar Amrita.
3. Varaha
Varaha was de zwijn-avatar van Vishnu. De demon Hiranyaksha sleepte de gehele aarde naar de bodem van de zee. Vishnu nam toen de vorm aan van een wild zwijn: Varaha en voerde een strijd met de demon, een strijd die Varaha won. Varaha droeg de godin Bhudevi, de personificatie van de aarde, tussen zijn slagtanden naar de oppervlakte van de aarde.
Het is naar deze gebeurtenis dat ik refereer als ik zing in mijn mantra'” Heilig is uw naam, heer Vishnu” de zinsnede ‘U redt moeder aarde“.
4. Narasimha
Narasimha was de leeuw-man-avatar van Vishnu. Een koning Hiranyakashipu, dacht dat hij een god was. Hij vervolgde gelovigen, ook zijn zoon Prahlada, die een volgeling van Vishnu was. Vanwege een profetie achtte de koning zich onaantastbaar. In het boek “Hindoeïsme voor dummies door Amrutur V. Srinivasan” wordt de volgende scene beschreven:
Op een dag had de koning weer eens ruzie met zijn zoon. De koning zei:’ Waar is jouw god? Laat maar eens zien“. De zoon antwoordde: “Vader , de heer van het universum, is overal.” De koning was woedend en wees naar een pilaar: “Zoon, is hij in deze pilaar?” Prahlada antwoordde:’ Ja, natuurlijk, hij is overal”. De koning gaf met zijn scepter een flinke klap tegen de pilaar. Toen verscheen Narasimha, een gedaante die half man-half leeuw was. Hij greep de koning, legde hem op zijn schoot en verscheurde de koning met zijn klauwen. Prahlada werd de nieuwe koning.
De mantra “Ugram Veeram” is een eerbetoon aan Narasimha.
5. Vamana
Vamana was de dwerg-avatar van Vishnu. Hij benaderde de demonen koning, die Bali heette. Bali had de goden verslagen. Vamana verscheen voor de koning als een dwergachtige Brahmaan (heilige man). De koning beloofde alle wensen van de dwerg te vervullen. Vamana vroeg om een stuk land, dat drie stappen groot was. Lachend stemde de koning toe. Vamana transformeerde tot een gigant. Met de eerste stap bedekte hij het aardse rijk. Met de tweede stap het hemelse rijk. De koning Bali realiseerde zich dat de dwerg een avatar van Vishnu was. Uit eerbied bood de koning zijn hoofd aan als plaats voor de derde stap. Door deze stap verdween koning Bali naar de onderwereld.
6. Parashurama
Parashurama is de zesde avatar van Vishnu. Hij is een brahmaan. Hij wordt ook wel genoemd de boze man of Rama met de bijl.
Het gaat hier om een strijd tussen twee kaste’s: de koning en zijn leger aan de ene kant en de brahmanen aan de andere kant.
De strijd begon met een koe. Parasurama is een zoon van brahmanen. Een koning maakte ruzie met de vader van Parashurama om een koe. De koning vernietigde het huis van de vader, nam de koe en vermoordde de vader. Uit wraak doodde Parashurama de koning in zijn paleis en vernietigde zijn leger. Parashurama was rücksichtslos. Hij vermoordde alle afstammelingen van de koning, alle leden van de strijdersklasse en vulde vijf meren met bloed.
Ik heb hem afgebeeld voor het meer van bloed.
7. Rama
Rama was de 7e avatar. Hij was de held van Ramayana. Hij gold als de volmaakte man, de ideale koning. Zoals we zagen had Parashurama alle krijgers vernietigd. Vishnu keerde terug als Rama, een krijger.
Rama was een prins.
Hij werd verbannen uit het paleis en leefde in het woud, samen met zijn vrouw Sita en zijn trouwe broer Lakshama. De demonenkoning ontvoerde Sita. Samen met zijn vriend, de apengeneraal Hanuman en een apenleger versloeg Rama Ravana in de slag om Lanka.
Hij redde Sita en keerde daarna terug naar het hof Ayodhya.
8. Krishna
Krishna werd vaak afgebeeld met een fluit. Over zijn jeugd en de omgang met herderinnen, gopi’s genaamd, is veel geschreven.
Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in het epos Mahabharatha. In een onderdeel de Bhavagad Gita, een van de belangrijkste heilige geschriften, legt hij uit wat de plicht van de mens is. Krishna praat met Arjuna een boogschutter, voordat een oorlog begint. Krishna vertelt Arjuna dat hij zijn plicht (dharma) moet vervullen en moet gaan vechten. Arjuna aarzelt omdat hij met zijn familie vecht. Hij besluit toch naar Krishna te luisteren.
In een van mijn mantra’s bezing ik Nandana Gopala. Die gaat over de kindertijd van Krishna. Een van de verhalen is als volgt. Krishna heeft als peuter zand gegeten. Zijn moeder kijkt in zijn mond en ziet daarin het heelal.
In mijn eerste schilderij heb ik Krishna afgebeeld met zijn geliefde Radha in een hut in het woud.
Over Krishna zijn vele helden daden bekend. In zijn jeugd probeerde een demon meerdere keren Krishna te vernietigen wat niet lukte.
In het 2e schilderij heeft Krishna een conflict met een god. De god stuurt een enorme hoosbui. Krishna tilt de berg Govardhana op om daar met zijn gevolg onder te schuilen.
9. Boeddha
Siddartha Gautama Boeddha is de grondlegger van het boeddhisme. Hij wordt als negende avatar gezien.
In mijn schilderij dat gebaseerd is op een reliëf in Borobudur onderricht Boeddha over zijn leer.
Volgens de leer van Boeddha is verlangen de wortel van al het leed. Boeddha beschrijft het antwoord, het achtvoudig pad voor de mensen: de juiste gedachten, de juiste woorden, de juiste inspanningen, de juiste levenswijze, de juiste daden zonder motief, het juiste begrip, de juiste concentratie en de juiste aandacht.
Ik heb geschilderd Gedachten en Juiste Gedachten.
Ik heb ook geschilderd Spraak en Juiste Spraak.
10.Kalki (geprofeteerd)
Alle avatars die we tot nu toe hebben behandeld, hebben zich in het verleden plaatsgevonden. Kalki is de laatste avatar van Vishnu. Hij zal verschijnen in de toekomst op een wit paard in de lucht.
Ik ben katholiek opgevoed en dacht direct aan de Apocalyptische ruiters, die verschijnen op de dag des oordeels.
Kalki verschijnt als chaos, kwaad en vervolging de overhand hebben. Als hij rijdt op zijn paard zal hij een vurig zwaard dragen. Het slechte zal door hem worden vernietigd.
Bronvermelding literatuur
Benerjee, P. (1981) The Blue God” The Lai Kala Akademi
Rajagopalachari, C. (1986)“Mahanbharata” 27e druk Ank-Hermes
Roveda, V.(2005) “Images of the Gods” River Books
Srinivsa, A.V.(2011), Hindoeisme voor dummies”. Pearson
Valmiki, bewerkt door Vebruggen, H.(2013) “Ramayana” Milinda Uitgevers
Bronvermelding en referenties schilderijen
Afb. 1 “Matsya” © I. Muller 2022
Afb. 2 Beeld “Vishnu“. Eigen foto. Beeld in eigen bezit.
Afb.3 “Matsya”© I.Muller 2022
Afb.4 “Kurma’© I.Muller 2022
Referentie https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Kurma_Avatar_of_Vishnu._ca_1870.jpg Licentie :Victoria and Albert Museum, Public domain, via Wikimedia Commons Opzoekdatum 8 juni 2023
Afb.5 “Varaha” © I. Muller 2022
Licentie:Thad Zajdowicz from Pasadena, California, USA, CC0, via Wikimedia Commons Opzoekdatum 8 juni 2023
Afb. 6‘Narasimha” © I.Muller 2022
Referentie:
- https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/7_La_statue_de_Narasimha_Hampi_Vijayanagar_Karnataka_India_April_2014.jpg
- Naamsvermelding Jean-Pierre Dalbéra, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, via Wikim
Afb. 7″ Vamana” I.Muller 2022
Referentie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Vamana1.jpg
Licentie: LACMA [1], Public domain, via Wikimedia Commons Opzoekdatum 8 juni 2023
Afb. 8 “Parushurama” I.Muller 2022
Referentie:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/20/Lord_Parashu_Rama.jpg
Licentie:Gita Press Gorakhpur, CC0, via Wikimedia Commons Opzoekdatum 8 juni 2023
Afb. 9″ Prins Rama” I.Muller 2022
Afb. 10 ” Rama op de schouders van Hanuman” I.Muller 2022
Licentie:Jean-Pierre Dalbéra from Paris, France, CC BY 2.0 <https://creativecommons.org/license Naamsvermelding . Het relief is enigzins anders nageschilderd. Opzoekdatum 8 juni 2023
Afb 11.”Rama en Sita”
Licentie:Photo Dharma from Penang, Malaysia, CC BY 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, via Wikimedia Commons Naamsvermedling . Opzoekdatum 8 juni 2023
Afb 12.” Krishna en Radha” Referentie:
Licentie:English: thesandiegomuseumofartcollection, Public domain, via Wikimedia Commons Opzoekdatum 14 juni 2023
Afb 13″ Krishna tilt de berg Govardhana op”© I.Muller
Referentie: Foto Ankor Wat “Images of the Gods” Ik heb op 19 juli 2022 per mail toestemming gekregen van Vittorio Roveda om zijn fotos’s van genoemd boek te maogen gebruiken als referentie voor mijn schilderijen.
Afb 14″ Boeddha onderricht” © I.Muller
Referentie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Reli%C3%ABf_van_de_Borobudur_%28Boroboedoer%29%2C_nabij_Magelang%2C_Nederlands-Indi%C3%AB_82._Boro Licentie:Rijksmuseum, CC0, via Wikimedia Commons. Opzoekdatum 14 juni 2023
Afb.15 “Gedachten”© I.Muller
Afb. 16″Juiste gedachten”© I.Muller
Afb. 17 “Spraak”© I.Muller
Afb.18“Juiste Spraak”© I.Muller
Afb. 19 “Kalki”© I.Muller